OBS: Föreställningarna den 5/8 är inställda pga regn. Resterande föreställningar ges som planerat!
Välkommen till premiären av Sticky Dramas nya föreställning “Lilla Oraklet” – en karnevalisk dystopi, med operetten som konstnärligt utgångsläge. Precis som i den ursprungliga operettformen förekommer här i Ruby Nilssons libretto till “Lilla Oraklet” parodier på klassisk mytologi, politisk satir – och medryckande musik signerad Patsy Lassbo. Regi: Olof Runsten.
• Scen: Amfiteatern i Teaterparken, Telefonplan/Hägerstensåsen (karta)
• Språk: Svenska
• Pris: Fri entré
• Rek. ålder: från 15 år
PLANERADE FÖRESTÄLLNINGAR 2022
Fredag 2022-08-05, kl 18.00–19.00
Fredag 2022-08-05, kl 20.00–21.00
Lördag 2022-08-06, kl 18.00–19.00 – Premiär!
Lördag 2022-08-06, kl 20.00–21.00
Söndag 2022-08-07, kl 16.00–17.00
Söndag 2022-08-07, kl 18.00–19.00
“VAD VILL VI HA
EN FOLKSJÄL
VAD VILL VI HA
EN FOLKSJÄL
NÄR ? NU!
NÄR? NU!
NÄR NÄR NÄR? NU NU NU!”
“Lilla Oraklet driver med idéen om nationen-som-kultur, (avsaknaden av) svensk kulturdebatt och samtidens politiska kollaps där konsten ibland kallas in som nödinsats för att rädda samhället från sin fula spegelbild. Konstanta misstroendeförklaringar, misslyckade allianser och den tveeggade synen på konsten och konstnären utgör i dag en del av det politiska landskapets distinkta topografi. Politiska floskler om vikten av konst och kultur åtföljs av en sensationell ’hänt extra’-dramaturgi i media: svensk hiphop uppfodrar till missbruk och organiserad kriminalitet, bildkonstnärer fejkar psykoser på Västerbron i Stockholm och teatergrupper skapar våldsamma deltagarbaserade situationer där folk går hem med nyfabricerade trauman. Ja, hör och häpna! Denna kakafoni där man varken vet ut eller in, höger eller vänster, upp eller ner, är mer eller mindre status quo. Kapitalism? Sa någon kapitalism? Visst handlar allt även om kapitalismens roll i spelet för gallerierna! Men ärligt talat, finns det ens någon som orkar diskutera pengar och värde fortfarande? Guld, papper, crypto – är det inte som det alltid har varit? De som är rika blir rikare. De som är bildade blir mer bildade. Klyftorna ökar, kriserna kommer allt tätare. Den eviga återkomsten är i dag en vardaglig och högst påtaglig händelse: accelererad, ständigt självreflekterande och parodisk. Livet är en nihilistisk meme.”
Regi: Olof Runsten (Sticky Drama)
Tonsättare: Patsy Lassbo (Sticky Drama)
Dramatiker: Ruby Nilsson (Sticky Drama)
Scenografi & formgivning libretto: Ba Bladh
Kostym: Konrad Lidén
Dramaturg och konstnärlig ledare: Magnus Bunnskog (Audiorama)
Producent: Karin Starre (Audiorama)
Teknisk producent: Marcus Wrangö (Audiorama)
Kommunikation: Bodil Bolstad (Audiorama)
Röster:
Lilla Oraklet – Johanna Malm
Folket – Klas Lagerlund, Ellen Söderhult och Sara Ribbenstedt
De Rika – Per Öhagen
De Visa – Astrid Mohlin
Staten – Röstsyntesen Alva
Expositör – Josefina Björk
“Lilla Oraklet” är producerad av Sticky Drama i samarbete med Audiorama, med stöd från Kulturrådet, Sveriges Författarfond, Region Stockholm, Göteborgs Stad och Skogen.
Tack till: Hägerstens Medborgarhus, MDT, Maria Horn, Hampus Norén och Sara Parkman.
Om “Lilla oraklet”
“Lilla oraklet” kan ses som en karnevalisk dystopi, med operetten som konstnärligt utgångsläge. Den musikdramatiska operettformen uppstod under mitten av 1800-talet och hämtar i sin tur kraft från både vaudeville och det tyska kabarén, där Offenbach och Lehár är några av de vars verk vi fortfarande känner igen i dag.
Titeln på den här produktionen knyter listigt nog an till Hervés “Lilla helgonet” från 1883, som presenterades för en Stockholmspublik samma år som premiären i Paris, och räknas som en av operettens skapare.
Precis som i den ursprungliga operettformen förekommer här i Ruby Nilssons libretto till “Lilla Oraklet” parodier på klassisk mytologi, politisk satir – och medryckande musik signerad Patsy Lassbo.
Lilla oraklet återuppväcks från sin slummer av Folket, som desperat söker den spårlöst försvunna Folksjälen. Hon återföds som konstnär och stöter i sin nya skepnad på omedelbar patrull när De rika och De visa uppenbarar sig som självutnämnda, navelskådande och omnipotenta problemlösare. Hennes konst förklaras i termer som nyttoprojekt och Staten gör allt för att missuppfatta hennes intentioner, medan De rika fokuserar på att bygga ett nytt Versailles och De Visa filar på ännu en föreläsningsserie. Lilla oraklet flyr huvudstaden och planar till Folkets förtvivlan ut i drogmissbruk och prokrastinering, medan De rika triumferande förklarar sin seger och Folksjälen försvinner in i skuggorna för gott. I en epilog återser vi Lilla oraklet som nu tjänar sitt levebröd som lokal trap-artist i Malmö.
Detta är vårt tredje samarbete med Sticky Drama. 2019 gavs “Bastard of Allegory” på Reaktorhallen R1 i Stockholm, och 2020 hade “End of Books” premiär på hörspelsfestivalen Dramaton på Atalante i Göteborg.
Det är med stor glädje som vi nu låter en ny produktion möta sin publik. Välkomna!
Magnus Bunnskog
Dramaturg och konstnärlig ledare för Audiorama